Dieta dziecka, a cukier – na co zwracać uwagę podczas zakupów?

Udostępnij ten post


Odpowiednia dieta dziecka jest podstawą prawidłowego rozwoju, dlatego każdy rodzic w trosce o zdrowie swojego malucha powinien gruntownie analizować, co i kiedy podaje dziecku do picia i jedzenia. Najgroźniejszą pokusą i ulubionym składnikiem maluchów jest cukier, zawarty między innymi w słodyczach, ciasteczkach, czekoladzie, chrupkach etc.

Choć smakuje dobrze i dzieci chętnie po niego sięgają, należy do bardzo niezdrowych składników i powinno się go kategorycznie unikać. Nadmierne spożywanie białego cukru powoduje bowiem wiele różnych schorzeń metabolicznych:

-prowadzi do otyłości,

-jest główną przyczyną próchnicy,

-przyczynia się do rozwoju groźnej dla życia cukrzycy,

-niszczy system odpornościowy,

-powoduje rozwój pasożytów.

Wielu dorosłych nie zdaje sobie sprawy, jak dużo białego cukru zawierają podstawowe produkty spożywcze dostępne w zwykłym supermarkecie, m.in. chleb, sery, napoje owocowe. Co zatem zrobić, żeby ograniczyć cukier w diecie malucha? Poniżej mamy dla Was kilka wskazówek, na co zwracać uwagę podczas zakupów.


Dokładnie czytaj etykiety


Każdy produkt jest zaopatrzony w etykietę, na której znajduje się dokładny spis składników. Staraj się wybierać te artykuły, które mają najmniej białego cukru. Ważne jednak by nie mylić cukru z węglowodanami – wysoka zawartość węglowodanów nie jest tożsama z wysoką zawartością białego cukru. Unikaj żywności wysoko przetworzonej. Szczególną uwagę latem zwracaj natomiast na to co podajesz dziecku do picia. Większość produktów zawiera sporo cukrów przez co napój smakuje dziecku lepiej. Na rynku jest jednak sporo produktów na bazie owoców, które nie zawierają białego cukru - np. napoje bez cukru ROKO Fun - które również smakują świetnie.


Szukaj produktów alternatywnych


Biały cukier ma dużo zdrowych zamienników, które są zdecydowanie lepszą opcją. W sklepach spożywczych dostępny jest cukier nierafinowany trzcinowy lub buraczany, który zawiera wiele witamin i minerałów. Jedyną wadą jest jego kilkukrotnie wyższa cena w stosunku do cukru białego. Za 250-gramowe opakowanie trzeba zapłacić około 6 zł.

Doskonałym zamiennikiem jest także miód, pod warunkiem, że pochodzi z ekologicznych pasiek, w których nie wykorzystuje się żadnych dodatków. Miód ma dodatkowo szerokie zastosowanie w medycynie naturalnej i jest wspomagaczem w zwalczaniu wielu chorób.

Naturalne słodziki i syropy np. klonowy czy kukurydziany można wykorzystać np. do słodzenia napojów. Na sklepowych półkach znajdziecie całą gamę tego typu produktów.


Kupuj eko-produkty


Produkty ekologiczne są niewątpliwie najlepszą alternatywą dla białego rafinowanego cukru. Stewia, fruktoza czy ksylitol można kupić w praktycznie każdym punkcie z bio artykułami. Razi jedynie ich cena i mała w stosunku do niej wydajność.


Postaw na naturalność


Zanim przygotujesz słodki posiłek swojemu dziecku, dokładnie zastanów się, jakich zamienników możesz użyć, aby danie było słodkie i smaczne bez wykorzystania białego cukru. Nie musisz biec od razu do sklepu po ekologiczne słodziki. Zamiast nich możesz sięgnąć po słodkie owoce – źródło cennych dla zdrowia witamin i minerałów. Banany stanowią doskonały dodatek do różnego rodzaju ciast, z daktyli można zrobić słodkie kremy do smarowania, a arbuz idealnie nadaje się do jogurtu i musli.

Biały cukier przy odrobinie chęci można całkowicie wyeliminować z diety malucha. Z pewnością warto poświęcić trochę czasu na przygotowywanie zdrowych dań i więcej funduszy na zakup zdrowszych zamienników. Ciężko jest całkowicie zrezygnować z słodkiego smaku, można jednak go uzyskać stosując się do powyższych wskazówek. 

Artykuł gościnny.

8 komentarzy :

  1. Kupno eko produktów nie jest takie proste, bo ceny przyprawiają o zawał, ale zawsze warto ograniczyć cukier.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie mam bzika na punkcie eko i zdrowego odżywiana więc nie będe ukrywać że moje dziecko jada/pija rzeczy z cukrem. Jednak staram się by w jakimś stopniu ograniczać m.in cukier w jej diecie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Warto ograniczyć spożywanie cukrów u dziecka żeby w przyszłości nie miało problemów z otyłością i innymi chorobami. Aczkolwiek czasem jak zje coś słodkiego to przecież świat się nie zawali a dziecko będzie szczęsliwe :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Cukier w diecie dziecka jest ciężkim tematem. Z jednej strony chcemy postawić stop fali jego napływu, czytamy etykiety, szukamy zamienników typu stewia czy ksylitol. Z drugiej dziecko chce, bo reklama, bo dostało od kolegi, bo z każdej sklepowej półki na wysokości jego wzroku leżą tylko te "smakołyki"

    OdpowiedzUsuń
  5. Cukier jest wszędzie i jak się okazuje na co zwróciła mi uwagę koleżanka, która musiała przejść na dietę bezmleczną, mleko też. Gdy zaczęła wymieniać w jakich produktach ono się znajduje zatkało mnie. Wniosek jest jeden. Trzeba spędzić w sklepie na zakupach 3x więcej czasu czytając wszystkie etykiety.
    Niby staram się ograniczać dzieciom dostęp do słodyczy i różnicować dietę, ale to jak się okazuje niełatwe zadanie

    OdpowiedzUsuń
  6. Staram się ograniczać cukier, choć nie przesadzam. Natomiast czytam etykiety i nie kupuję produktów z syropem glukozowo-fruktozowym.

    OdpowiedzUsuń
  7. W dzisiejszych czasach bardzo trudno o dobre jedzenie, ja staram się jak najwięcej rzeczy przywozić od babci :-) naturalne wiem że nie pryskane warzywa, a cukier hm...staram się ograniczyć dziewczynka i sama sobie, Monika Flok

    OdpowiedzUsuń
  8. Już od dawna zwracam uwagę na to co jem, wyznaję zasadę im mniej przetworzone tym lepiej. Uczę córkę pić głównie wodę lub świeżo wyciskane soki. Na wszystkiego rodzaju sklepowe specyfiki z ogromnymi ilościami cukru pozwalamy sobie raz na jakiś czas i wydaje mi się, że nie ciągnie jej do tego. Jeśli chodzi o słodycze to staram się jak najczęściej sama przygotowywać ze zdrowych składników. Zdarzało się, że pytałam córci czy chce coś słodkiego ze sklepu, na co dostałam odpowiedź, że woli żebym coś upiekła, więc jest dobrze :)

    OdpowiedzUsuń